MIAMI MARATHON 2014












Lyckades få sju timmars sömn i det fantastiska hotellet. Klockan 05 hämtade taxin oss och framme vid startområdet var det grymt mycket folk. Stämningen var på topp och alla delade ett mål, att passera mållinjen. Hamnade i sista startgruppen så vi fick vänta en stund innan det var dags. Hann äta en banan, Håkans proteinbar och stretcha lite. När loppet började flöt allting på riktigt riktigt bra. Solen hade inte vaknat än så jag kunde springa på i ett snabbt tempo. Vatten och sportdryck var givet vid varje station. Det var inte först förrän solen vaknade efter 18 km som det började bli kvavt och vaaaaarmt. Såg Håkan efter 21 km och snicksnackade liten innan jag förberedde mig på att springa lika långt till. Försökte bara tänka på att ta mig framåt och hälla flera glas vatten över mig, i kepsen och i fejjan vid varje mile(1,6km). När jag passerade 30 km ville jag bokstavligen lägga mig ner och spy! Kokade nästan. Det var så jävla varmt och jag hade blåsor på fötterna och mensvärk. Mina händer såg ut som två bollar så mycket dem svullnat upp. Sprang jämte en snubbe med skylten 4:40, tiden man går i mål på om man håller hans tempo. Vilket jag givetvis ville. Trodde inte jag låg så bra till när jag såg honom. Allting flöt på och jag passerade mile efter mile med ett stort leende. Men efter 39,5 km gav jag upp och lät alla springa förbi mig. En efter en. Orkade inte mer! Hela jag kokade. Och blåsorna gjorde så himla ont! Gick en halv km, försökte inte trilla av pinnen helt. Fick ge mig den där promenaden för dem sista kilometrarna ville jag ju springa. Började se slutet på denna kokheta maratondag. Kämpade mig igenom 2 km på ren vilja! Och från ingenstans lyckades jag öka rejält de sista 200 metrarna (och kände att blåsorna sprack, en efter en) och high fivade alla (inkl Håkan utan att se honom:) på vägen in i mål. PB på 4:44. 19 minuter snabbare än mitt förra. Vilken dag. Vilket lopp. Och vilken prestation. Hög på maratonet fortfarande. Och jag är så lycklig. Så glad. Full av lyckorus så jag längtar redan till nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar