16e maj 2013

Hej på er! Är ni kvar? Hallååå?
Ni har inte fått så mycket av mig denna veckan, dels beror det på att jag har haft händerna fulla från detbatt jag gått upp fram till läggdags. Knappt hunnit gå på toaletten. Puh, hur fixar ni mammor det där ute? Halva veckan har gått och det väntar fyra dagar till innan jag kan andas ut på riktigt. Har en lista som svämmar över med saker jag ska hinna göra innan jag åker till Sverige i en heeel månad!!!
Idag fixade vi äntligen ett bankkonto till mig. Älskar känslan när jag inte behöver vara beroende av mannen min hela tiden.

Snart ses vi hörni :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, Maria!
Jag hade tänkt besöka NY i mars, vill se om staden är så härlig som alla säger.
Tänkte fixa min utbildning här och sedan flytta dit om allt går bra och jobba där.
Finns det någonting negativt om NY om du jämför med Sverige? Är det dyrt där? Var det svårt att anpassa sig och var det lätt för dig att bo och börja jobba där? Många frågor men jag uppskattat ett svar!:)
Mvh Geraldine

sa...

Hej Geraldine!
Vad kul, jag tycker absolut att du ska ta dig hit. Staden är helt fantastiskt! :) Men det här med att jobba och bo här är ett kapitel för sig. Tyvärr så är det inte bara att åka hit och söka jobb, arbetsgivaren vill se ett godkänt visum som visar att du får jobba lagligt, som man inte bara kan få sådär på en dag. I mitt fall träffade jag min man som hade ett godkänt visum, sen gifte vi oss och då hamnade jag automatiskt på hans visum. Du kan alltid gå in på amerikanska ambassaden hemsida för mer info. Vad du däremot kan börja med är att åka hit som turist i 3 mån. Vad pluggar du för något?
Mvh Maria

Anonym sa...

Hej Maria! Tack att du svara!
Jag tänkte utbilda mig till tandsköterska.
Jag har läst lite om det, lättare att få om man har familj där eller ett jobb, tänkte då "måste man åka dit och söka jobb för att kunna få visum?" Men man måste alltså få visum innan man söker jobb.. *förvirrad* vill inte få upp hoppet och så kanske är NY ingenting för mig, men jag ska absolut gräva lite djupare i det. Vill åka dit för att uppleva allt och sedan se hur det känns.
Ville bara ställa några frågor för att kunna få ett ärligt svar från någon som vet hur det är i Sverige och där.

sa...

Visumet du måste ha är ett som bara visar att du är i landet lagligt. Det har ingenting med jobb och göra. Har du ett giltigt visum kan du därefter söka vilka jobb du vill. Nej det är klart, och denna stan är väldigt förvirrande när det kommer till jobb-biten så bäst att vara berädd på det innan man bestämmer sig för att flytta hit.
Glad att du läser bloggen! Lycka nu till vad du än bestämmer dig för att göra :)

Skicka en kommentar