Mission Chinese

Sen jag flyttade till New York har vi hela tiden tyckt kineserna här är annorlunda. De äter fasen allt och vet knappt vad vett och etikett är. Ett ställe som bara ligger några gator bort från oss, närmare bestämt mellan Orchard och Delancey, ligger Mission Chinese Food. Restaurangen är ett hål i väggen som är så lätt att missa, som jag missat i 2,5 år. Restaurangen är så poppis att folk köar i nästan 3 timmar för att få bord. Så klart att man får höga förväntningar på maten då. Ruskigt spännande tänkte jag, Håkan och Stefan och gick in i en smal gång som sen öppnade upp sig till en väldigt liten och mysig restaurang med egen bartender (som de dock hade behövt skicka på barskola) och ca 20 sittplatser. Sippade på ett glas vitt vin medan vi beställde från menyn. Och ja, där blev vi tagna på sängen.. Rökta jordnötter med vitlök och vinäger, kryddiga kycklinghjärtan med vegetariska nudlar, chilimarinerade gurkskivor, rökta ankägg med vit soja och svart vinäger, inlagda morötter, friterad grissvans som serverades tillsammans med pommes och rökt coca cola sås, grillad grisöra-terrine, wraps med kryddig sallad och färsk chili, oxbringa med broccoli i rökt ostronsås, kycklingvingar med exploderad rostad chili, wookat fläsk med rädisor, mint och sesamblad.
Jag bara satt tyst och inspekterade allt när all denna mat kom in. Vi hade beställt  mycket mat. Vågade inte ta första tuggan av någonting ifall jag skulle få något äckligt i munnen. Och det fick jag i och för sig med. Blandade tex ihop kycklingvingarna och den friterade svansen (och nej, det kom inte in en lite knorr sådär utan dem såg precis ut som nuggets), när jag tagit andra tuggan berättade H vad jag nyss ätit. Fick en rejäl rysning sen funderade jag på vad jag precis ätit. Grissvans. Grissvans. GRISSVANS! Några av dessa rätter förstår jag verkligen inte varför de får heta delikatesser. Det kan jag nu konstatera att det inte var. Med en brinnande flabb och magknip efter all konstig och stark mat tackade vi för oss. Känner mig så här i efterhand grymt cool som har ätit av alla dessa skumma saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar